Gazul natural comprimat tinde să devină o alternativă nu doar mai puţin nocivă la combustibilii tradiţionali, ci şi mult mai avantajoasă. Costă cu până la 40 la sută mai puţin decât motorina şi benzina

DISTRIBUIȚI

Într-o societate care se confruntă tot mai des cu probleme legate de mediu şi care caută soluţii pentru reducerea emisiilor poluante, gazul natural comprimat tinde să devină o alternativă nu doar mai puţin nocivă la combustibilii tradiţionali, ci şi mult mai avantajoasă. Costă cu până la 40 la sută mai puţin decât motorina şi benzina, iar durata de viaţă a motorului care este utilizat, creşte. Chiar şi maşinile de mare tonaj pot fi dotate cu o astfel de instalaţie!

Trăim într-un mediu tot mai poluat, iar noxele au şi ele un rol însemnat în această problemă. De-a lungul timpului, s-au căutat alternative la combustibilii utilizaţi în mod obişnuit, care nu doar să polueze mai puţin, dar să fie şi mai avantajoase. Mai întâi a fost Gazul Petrol Lichefiat, cunoscut mai simplu ca… GPL, dar care nu este recomandat pentru motoarele diesel. Apoi maşinile electrice, pentru care însă nu există încă o infrastructură destul de dezvoltată încât soluţia să fie fiabilă. În aceste condiţii, gazul natural comprimat este prezentat drept combustibilul viitorului.

Pentru că temperatura de aprindere este mult mai ridicată decât la alţi combustibili, riscul de aprindere este micşorat. La pompă, gazul natural comprimat se vinde la… kilogram, iar preţul este de 4 lei şi 19 bani per kilogram.

Spre deosebire de GPL, gazul natural comprimat se potriveşte foarte bine pentru motoarele diesel şi le reduce zgomotul.

Pentru maşinile care nu ies din fabrică echipate cu o instalaţie pentru gaz natural comprimat există soluţia montării ulterioare a unui kit special. Costurile pornesc de la 1.000 de euro pentru un autoturism şi ajung la 1.500 de euro pentru un vehicul utilitar şi chiar 5.000 de euro pentru camioane. Investiţia este recuperată însă în timp.

Instalaţia de gaz se poate monta pe orice motor, inclusiv pe cele Euro 5 şi 6. În România, acest tip de combustibil a mai fost folosit în anii 80 la autobuze şi troleibuze. În acest moment, pe şoselele ţării circulă aproximativ 1.200 de autovehicule pe gaz natural comprimat, care pot alimenta deocamdată la două staţii. Una se află În Bucureşti, iar cea de-a doua în Râmnicu Vâlcea. Numărul acestora va creşte însă până în 2020. Conform unei directive europene, România trebuie să dezvolte o reţea de staţii de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat. Lista orientativă a locaţiilor include oraşele Arad, Constanţa, Craiova, Deva, Drobeta Turnu Severin, Piteşti, Sibiu şi Timişoara.