Consumul de gaze, drepturi noi

DISTRIBUIȚI

Drepturi noi în relaţia cu operatori de gaze. Un ordin al Autorităţii de Reglementare în domeniul Energiei, intrat în vigoare pe 1 octombrie, le dă dreptul consumatorilor la despăgubiri, în cazul în care companiile de furnizare sau distribuţie a gazelor naturale nu îşi respectă obligaţiile. Care sunt situaţiile în care puteţi primi bani de la firma care vă emite factura de gaze, aflaţi din materialul următor. 

Pe piaţa gazelor nu există competitivitate. În multe zone ale ţării câte o companie deţine monopolul acestei pieţe. Aşa că pentru a-i proteja pe consumatori, ANRE a dat un ordin prin care le impune mai multe obligaţii operatorilor. Iar în caz că nu le respectă vor plăti despăgubiri.

Cea mai mare penalizare pe care o poate primi operatorul de gaze şi care ajunge la consumatori este de 200 de lei. Şi se acordă atunci când operatorul opreşte furnizarea motivând că nu mai are gaze.

Atunci cand furnizarea gazelor este limitata sau intrerupta neplanificat, operatorul de gaze are obligatia de a va anunta in cel mai scurt timp posibil, dar nu mai tarziu de 12 ore, motivul intreruperii si ora la care se preconizeaza ca se va relua prestarea serviciului. Daca furnizarea gazelor nu se poate relua la ora anuntata, operatorul de servicii are obligatia de a va informa din nou. In cazul in care nu face aceste informari aveti dreptul la compensatie in valoare de 100 de lei plus 2 lei pentru fiecare ora de intarziere.

Totodată ordinul ANRE le dă dreptul consumatorilor să rezilieze oricând contractul de servicii. Operatorii sunt obligaţi să răspundă acestor solicitări în cel mult 10 zile de la data formulării cererii. Altfel, vor plăti penalizări consumatorilor în valoare de 20 de lei plus 5 lei pentru fiecare zi de întârziere.

În cazul reclamaţiilor privind reducerea presiunii la gaze, neregulile la contor sau gazele inferioare calitativ, operatorul este obligat să soluţioneze reclamaţia în cel mult 15 zile de la data înregistrării, trebuie să verifice problema semnalată în cel mult 5 zile şi să notifice consumatorul cu privire la data ora şi locul unde urmează să efectueze verificarea.

Pentru fiecare obligaţie nerespectată operatorul îi va plăti consumatorului o sumă fixă de 20 de lei plus 5 lei pentru fiecare zi de întârzire.

Compensaţii se primesc şi pentru nesoluţionarea cererilor legate de accesul la sistemul de distribuţie a gazelor naturale, racordarea la sistemul de distribuţie sau refacerea terenurilor sau a bunurilor afectate de lucrări la reţeaua de gaze.

Pentru a intra în posesia compensaţiilor va trebui să faceţi o plângere către ANRE.

Compensaţiile vor fi scăzute din facturile viitoare ale consumatorilor. Aceleaşi drepturi sunt deja reglementate şi în relaţia cu operatorii de energie electrică.