Maşinile mai vechi de 12 ani ar putea fi chemate în service mai des. Registrul Auto Român propune ca pentru aceste autoturisme realizarea inspecţiei tehnice periodice să se facă în fiecare an şi nu o dată la 2 ani, aşa cum se procedează în prezent

DISTRIBUIȚI

Maşinile mai vechi de 12 ani ar putea fi chemate în service mai des. Registrul Auto Român propune ca pentru aceste autoturisme realizarea inspecţiei tehnice periodice să se facă în fiecare an şi nu o dată la 2 ani, aşa cum se procedează în prezent. Studiile arată că nivelul siguranţei rutiere scade în timp aşa că, maşinile vechi trebuie verificate frecvent, spun inginerii RAR. Cele mai grave probleme pot apărea la sistemul de frânare şi direcţie. Pe de altă parte, maşinile noi ar urma să facă primul ITP la 3 ani.

Măsura de creştere a frecvenţei Inspecţiei Tehnice Periodice de la doi ani, la un an, pentru maşinile mai vechi de 12 ani, a stârnit reacţii diferite. În timp ce unii şoferi încurajează această propunere, alţii se declară nemulţumiţi.

Scăderea standardului tehnic pentru o maşină mai veche de 12 ani este demonstrat de studii, spune şeful Direcţiei ITP din cadrul Registrului Auto Român.

Potrivit datelor RAR, vârsta medie a maşinilor active din România este de 12 ani, fiind un motiv în plus pentru care inginerii au stabilit acest prag pentru modificarea legislaţiei. Îndesirea ITP-urilor nu este o practică nouă în Uniunea Europeană.

În 13 state funcţionează deja o astfel de măsură. În Letonia, maşinile mai vechi de 3 ani sunt chemate la ITP anual, în Marea Britanie după 4 ani, în Austria după 6, în Olanda cele pe benzină după 9 ani iar cele diesel după 4, în timp ce Finlanda şi Suedia consideră necesar ITP-ul în fiecare an pentru maşinile mai vechi de 6, respectiv 7 ani.

Efectuarea ITP în fiecare an:

Letonia – vechime 3 ani

Marea Britanie – vechime 4 ani

Luxemburg – vechime 4,5 ani

Belgia – vechime 5 ani

Austria – vechime 6 ani

Polonia – vechime 6 ani

Finlanda – vechime 6 ani

Suedia – vechime 7 ani

Slovenia – vechime 8 ani

Portugalia – vechime 9 ani

Islanda – vechime 9 ani

Olanda – vechime 9 ani (benzină) 4 ani (diesel)

Spania – vechime 11 ani

România – vechime 12 ani

Pe de altă parte, pentru încurajarea cumpărării maşinilor noi, Registrul Auto Român propune ca primul ITP pentru autoturismele noi să fie făcut la 3 ani. Urmând ca apoi frecvenţa să se reducă la 2 ani, iar când maşina ajunge la vârsta de 12 ani va trebui verificată anual. Înainte de a deveni legi, cele două propuneri trebuie votate de parlamentari urmând să devină obligatorii începând cu 1 ianuarie 2018.