Fiecare autoturism va primi câte un certificat de calitate a aerului, care va înlocui timbrul de mediu, dar şi câte şase abţibilduri colorate ce se vor lipi pe parbriz. Când se va întâmpla asta?

DISTRIBUIȚI

Clasificarea maşinilor în funcţie de norma de poluare ar putea să înceapă în toamnă. Este declaraţia ministrului mediului, Daniel Constantin, la final de mandat. Fiecare autoturism va primi un certificat de calitate a aerului care va înlocui timbrul de mediu, iar pentru eliberarea lui se va plăti doar costul certificatului. Cu alte cuvinte, vorbim despre şase abţibilduri colorate ce se vor lipi pe parbriz. Vă arătăm în materialul următor cum arată aceste stickere, în funcţie de gradul de poluare al maşinii.

Autorităţile române au spus de mai multe ori că vor să copieze modelul din Franţa.

Iar astăzi au fost prezentate şi stickerele care ar putea deveni obligatorii în toamnă. Astfel, autoturismele electrice şi cele cu motoare hybrid vor primi un abţibild verde, numerotat cu cifra zero. Aceste maşini fiind cele mai puţin poluante.

Urmând modelului franţuzesc, maşinile cu motoare pe benzină, Euro 5 şi Euro 6, fabricate după 2011 ar urma să primească un sticker de culoare albastră, căuia îi va corespunde cifra 6.

Abţibildul de culoare portocalie, numerotat cu cifra 4 ar putea deveni obligatoriu în cazul maşinilor cu motor diesel Euro 4, fabricate între 2006 şi 2010 şi celor pe benzină Euro 2 şi Euro 3, fabricate între 1997 şi 2005.

Următorul sticker are culoarea maro, este numerotat cu cifra 3 şi ar putea fi destinat maşinilor cu motoare pe motorină, Euro 3, fabricate între 2001 şi 2005.

Ultima categorie este stickerul de culoare roşie cu cifra 2.

Abţibildurile vor fi eliberate de RAR sau de staţiile ITP atunci când veţi merge cu maşina la inspecţia tehnică periodică, detaliile finale nefiind încă stabilite. Eliberarea abţibildurilor se va face fără niciun cost, exceptând preţul stickerului, de câţiva lei. Însă primăriile ar putea stabili diferite zone cu aglomeraţie în oraşe. Iar pentru a putea folosi autoturismul în zonele respective, şoferii care deţin maşini care poluează mai mult să fie nevoiţi să plătească o taxă penalizatoare.Totodată, Daniel Constantin a precizat şi faptul că guvernul pregăteşte un act normativ prin care statul să îi despăgubească pe şoferii care au plătit timbrul de mediu, declarat ilegal de Curtea de Justiţie Europeană.

Este aşteptată şi o lege prin care banii să fie restituiţi într-o singură tranşă, nu în cinci ani, aşa cum s-a făcut prin legislaţia abrogată.