Chemăm salvarea când nu mai putem de durere şi avem nevoie urgentă de ajutor. Ne aşteptăm ca ambulanţa să sosească rapid, iar fiecare minut care trece ni se pare o eternitate. Însă 30 la sută dintre autospeciale au atins norma de casare şi nu mai pot fi folosite în asistenţa medicală de urgenţă. Tot salvările din România deţin şi recordul kilometrilor parcurşi, chiar şi de peste 900.000 o singură maşină

DISTRIBUIȚI

Chemăm salvarea când nu mai putem de durere şi avem nevoie urgentă de ajutor. Ne aşteptăm ca ambulanţa să sosească rapid, iar fiecare minut care trece ni se pare o eternitate. Însă  30 la sută dintre autospeciale au atins norma de casare şi nu mai pot fi folosite în asistenţa medicală de urgenţă. Tot salvările din România deţin şi recordul kilometrilor parcurşi, chiar şi de peste 900.000 o singură maşină. Cu toate acestea, în ultimii doi ani, statul nu a mai cumpărat nicio autosanitară.

Se încing telefoanele la Serviciul de Ambulanţă şi nu există un moment de repaus. Sunt 5 apeluri într-un singur minut. Peşte 7.000 de solicitări zilnic şi aproape 3 milioane de-a lungul unui an. La celălalt capăt al telefonului se află un pacient care are nevoie de ajutor urgent. Se întâmplă, însă, ca salvarea să nu ajungă la timp. Din cauza unei infrastructuri proaste sau a parcului auto învechit. De exemplu, la cel mai mare serviciu de ambulanţă din ţară, Bucureşti-Ilfov, din cele 188 de maşini de intervenţie, 154 au o vechime de peste 7 ani de zile, unele şi mai mult de 10 ani.

Aceeaşi situaţie o întâlnim şi în judeţul Timiş. Pe hârtie sunt 75 de autosanitare. Aproape 30 la sută dintre ele sunt în permanenţă în atelierele de reparaţii.

Cele mai multe dintre salvări au fost cumpărate în anii 2007-2008 şi au sute de mii de kilometri la bord. Recordul îl deţine o ambulanţă care a parcurs deja peste 800.000 de kilometri.

Vechimea maşinilor şi numărul mare de solicitări fac ca în permanenţă în service-uri să fie cel puţin 20 de ambulanţe. Pentru multe dintre ele nu există fonduri, costurile reparaţiilor fiind mai mare decât valoarea autosanitarei.

Numărul maşinilor care sunt la reparat este mai mare decât al celor aflate în staţiile de salvare. Nu puţine sunt cazurile în care maşinile s-au stricat în timp ce mergeau la intervenţii.

Numărul redus al autospecialelor de intervenţie aflate în trafic duce însă şi la situaţii în care dacă nu ar fi ajutorul venit din partea SMURD, pacienţii ar fi nevoiţi să aştepte ore întregi până la sosirea unui echipaj.

Reprezentanţii serviciului român de ambulanţă speră ca, în urma licitaţiilor anunţate de reprezentanţii Ministerului Sănătăţii, anul viitor să fie achiziţionate autospeciale care să…. salveze salvarea!