Anual, peste 100.000 de pasageri, la nivel european, depun plângeri pentru despăgubiri din partea companiilor aeriene. În realitate, numărul lor este de 50 de ori mai mare. Unii dintre ei nici nu ştiu că au acest drept

DISTRIBUIȚI

Anual, peste 100.000 de pasageri, la nivel european, depun plângeri pentru despăgubiri din partea companiilor aeriene, potrivit statisticilor. În realitate, numărul celor care ar trebui să beneficieze de compensaţii din cauza zborurilor întârziate sau anulate este de 50 de ori mai mare. Astfel, prea puţini ştiu că au acest drept sau cei care ştiu, renunţă pentru că li se pare prea complicată procedura. Însă timpul nu este de tot pierdut. Procesul de despăgubire este retroactiv şi orice situaţie de acest fel petrecută în ultimii trei ani are potenţial de despăgubire.

Sunt mulţi cei cărora li s-a întâmplat să petreacă ore în plus în aeroport sau să li se refuze îmbracarea ori să nu poată zbura pentru că a fost anulată cursa aeriană.

Puţini ştiu însă că dacă au cumpărat un bilet pentru o cursă aeriană, au devenit parte a unui contract cu drepturi pe care companiile trebuie să le respecte. La nivel intervnaţional, în 2014, peste 8 milioane de pasageri au avut dreptul să ceară despăgubiri companiilor aeriene. Totuşi, doar 2% dintre ei şi-au revendicat acest drept.

În aceste situaţii puteţi cere companiei aeriene despăgubiri, solicitare care de cele mai multe ori se face prin mandat poştal. Pentru pasagerii cărora li se pare dificilă procedura a fost lansată o platformă online care se ocupă în locul dumneavoastră de soluţionarea acestor probleme. În cazul unui zbor întârziat, aveţi dreptul la mese şi băuturi răcoritoare, la o noapte de cazare pentru situaţia în care zborul întârzie peste 5 ore, dar şi la compensaţii.

250 euro – zboruri > 1500 km

400 euro – zboruri 1500 – 3500 km

600 euro – zboruri > 3500 km

Aceleaşi compensaţii se acordă şi în cazul anulării sau refuzului la îmbarcare.

Totodată este important de ştiut faptul că drepturile pasagerilor, conform regulamentului, se aplică pentru toate biletele, indiferent de categorie sau preţ, cu o condiţie – zborul să fi fost operat de o companie autorizată la nivel european şi să fi avut plecarea sau sosirea într-un stat membru al Uniunii Europene.

În cazul în care aveţi astfel de probleme cu un zbor în afara Uniunii Europene, trebuie să vă adresaţi direct companiei aeriene de la care aţi cumpărat biletul. Atenţie însă! Păstraţi toate documentele, veţi avea nevoie de ele. Mai ales în cazul bagajelor pierdute pentru a primi compensaţii.

Dacă aţi avut probleme cu zborul în Uniunea Europeană, puteţi cere ajutorul şi Centrului European al Consumatorului din România, iar pentru problemele petrecute pe aeroporturile naţionale vă puteţi adresa ANPC-ului.